Od ponad 40 lat światową scenę muzyki wiolonczelowej ozdabia kreacja artystyczna instrumentalisty z Augsburga. Po zrealizowaniu przez artystę drugiego nagrania Suit wiolonczelowych J. S. Bacha, niemiecki magazyn Frankfurter Allgemeine Zeitung określił go mianem „proroka wiolonczeli”. Julius Berger muzyczny świat wzbogaca wielokierunkowo, jako: wykonawca, nauczyciel, badacz i myśliciel, który nie podąża utartymi ścieżkami.
Kształcił się pod kierunkiem Fritza Kiskalta (Monachium), Antonia Janigro (Salsburg) oraz Zary Nelsovej (Cincinnati). Utrzymywał bliski kontakt z Mścisławem Rostropowiczem, u którego pobierał lekcje i wielokrotnie wspólnie koncertował.
Najważniejsze impulsy do artystycznego rozwoju dała Bergerowi współpraca z Leonardem Bernsteinem, Olivierem Messiaenem, Sofią Gubaiduliną i Gidonem Kremerem, który zapraszał go wielokrotnie na Kammermusikfestival w Lockenhaus (Austria). Julius Berger jest rozpoznawany na świecie zarówno jako solista, jak i kameralista, nagrał wiele albumów z muzyką poważną oraz wychował kilka pokoleń wiolonczelistów, którzy pracują obecnie jako profesorowie lub soliści w najlepszych orkiestrach (np.: w Leipziger Gewandhausorchester).
Julius Berger idąc za radą swojego nauczyciela i przyjaciela Mstisława Roztropowicza, szuka kontaktu z żyjącymi kompozytorami i promuje powstawanie nowych dzieł, co należy do jego największych zasług. Ostatnie prawykonania, których dokonał to dzieła Sofii Gubaiduliny, Franghiza Ali-Zhadeha, Adriany Hölszky, Manuela Kerera, Krzysztofa Meyera, Wilhelma Killmayera, Johannesa X. Schachtnera, Markusa Schmitta, Giovanniego Bonato, Hong Jun Seo i innych.
Julius Berger miał również ogromny wkład w poszerzenie repertuaru literatury wiolonczelowej, poprzez odkrycie i nagranie dzieł Luigiego Boccheriniego i Leonarda Leo oraz muzyki starszej: utworów na wiolonczelę solo Gabrielego i Antonii. Jest również redaktorem większości wydań powyższych utworów w wersji urtekstowej. Ostatnio Julius Berger oddaje się pracy badawczej poświęconej intelektualnemu tłu największych dzieł Bacha, Beethovena, Brahmsa i innych. W zainicjowanej przez siebie serii artykułów From the Idea to the Work na Uniwersytecie w Augsburgu rozwija tematykę języka, dźwięku i historycznych powiązań w dziełach z kanonu wykonawstwa.
Przez wiele lat Julius Berger był dyrektorem artystycznym festiwali w Eckelshausen (Niemcy) i Asiago (Włochy) oraz dyrektorem International Instrumental Competition Markneukirchen (Niemcy). Wiolonczelista odpoczynek znajduje podczas górskich wędrówek, jest także fotografem-pasjonatem i autorem wierszy.