Mats Lidström

Mats Lidström

Wykładowca Królewskiej Akademii Muzycznej oraz wiolonczelista solista w Oxford Philomusica.

Jest solistą i kameralistą koncertującym na całym świecie, a wykonania podczas jego występów cechuje niezwykła głębia brzmienia instrumentu i nadzwyczajna wirtuozeria. Urodził się w Sztokholmie, a obecnie mieszka w Londynie, gdzie łączy działalność koncertową z nauczaniem i komponowaniem.

Mats Lidström studiował u Maji Vogl w Konserwatorium w Göteborgu, a edukację muzyczną kontynuował w klasie Leonarda Rose’a w Juilliard School of Performing Arts (1977-81). Dodatkowo, lekcje gry na wiolonczeli pobierał u Pierre’a Fourniera Janosa Starkera i Lynna Harrella. Kształcił się także w muzyce renesansowej pod okiem Suzanne Bloch, córki kompozytora Ernesta Blocha.

Mats Lidström gra na wiolonczeli "Grützmacher” Josepha Antonius Rocca z 1857 roku.

Został mianowany profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie w 1993 roku (otrzymał tytuł honorowy tej uczelni w 1998 roku). Wcześniej, przed Akademią Królewską, wykładał także na Uniwersytecie w Göteborgu. Prowadził lekcje mistrzowskie na uczelniach muzycznych w San Francisco, Cleveland i Oberlin, a także w Australii, Brazylii, Kolumbii, Portugalii, Hiszpanii, Polsce, Bułgarii, Danii, Wielkiej Brytanii i Szwecji.

Mats Lidström jest założycielem projektu zwanego ‘Expansions’ - corocznego kursu letniego dla wiolonczelistów mniej przypominającego standardowe warsztaty mistrzowskie, ponieważ bardziej chodzi tu o pracę nad fundamentami technicznymi niezbędnymi do wyrażania muzycznych pomysłów, zgodnie z mottem: "Wyobraźnia obiecuje ekspresję muzyczną, ale dostarcza ją dobra technika".

SOLISTA

Jako solista występował i nagrywał z najlepszymi orkiestrami na świecie, w tym London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Deutsche S.O. Berlin, Filharmonia Czeska i Dallas Symphony, z takimi dyrygentami jak André Previn, Vladimir Ashkenazy, Andrew Litton, Maxim Shostakovitch i Leif Segerstam.

MUZYKA KAMERALNA

Jako kameralista Mats Lidström występował w wielu najważniejszych salach koncertowych, w tym: Alice Tully Hall i Y (Nowy Jork), Théâtre du Châtelet i Cité de la Musique (Paryż), Musikverein (Wiedeń), Gulbenkian (Lizbona), Berwald Hall w Sztokholmie, University Hall (sala Pokojowej Nagrody Nobla) w Oslo oraz w salach Barbican, Wigmore, Królowej Elizabeth i Royal Festival Hall w Londynie.

DZIAŁALNOŚĆ ORKIESTROWA

Mats Lidström współpracował jako pierwszy wiolonczelista z Royal Philharmonic Orchestra, Royal Swedish Opera i Norrköping SO (Szwecja). Ponadto pracował jako gościnny prowadzący w London Symphony Orchestra, Philharmonia, Britten Sinfonia i St. Martins-in-the-Fields of London, szkockim BBC i Royal Scottish National Orchestras, Royal Concertgebouw, filharmoniach w Los Angeles i Oslo, Bergen Philharmonie, orkiestrach Bournemouth i Royal Liverpool Philharmonic oraz w najważniejszych orkiestrach symfonicznych Szwecji. Mats jest obecnie solowym wiolonczelistą Oxford Philomusica, na wspólnej pozycji z wiolonczelistą Peterem Adamsem.

NAGRANIA

Jego zainteresowanie zaniedbanym, ale pięknym repertuarem swojego instrumentu, zaowocowała kilkoma wysoko cenionymi i nagradzanymi płytami (w tym "Record of the Month" i Płytą Tygodnia przez BBC Music Magazine oraz The Guardian, francuski Diapason d’Or wyróżnił album z muzyką Karola Koechlina). Mats Lidström pojawia się jako solista i kameralista w wielu pozycjach takich wydawnictw muzycznych jak: EMI, Deutsche Grammophone, Decca, BIS, Hyperion, Musica Sveciae, Opus 3, Caprice Records, a także we własnej wytwórni CelloLid.com.

Nagranie muzyki Rachmaninowa z Vladimierem Ashkenazym zrealizowane w 2013 roku zaowocowało kontynuacją współpracy poprzez planowane nagrania z muzyką Szostakowicza na jesień 2015 roku.

WYDAWCA

Przygotowana przez wiolonczelistę kompilacja fragmentów orkiestrowych dla wydawnictwa Boosey & Hawkes, The Orchestral Cellist skłoniła go do założenia własnej firmy wydawniczej CelloLid.com. Oprócz własnych kompozycji i transkrypcji, oferuje on serię Jeśli Bach był wiolonczelistą, która zawiera transkrypcje utworów Jana Sebastiana Bacha na wiolonczelę. Jego celem jest, aby przybliżyć wiolonczelistom J.S. Bacha i jego twórczość poza suitami wiolonczelowymi i sonatami gambowymi.

Także opublikowana przez CelloLid.com jest jego Rozgrzewka dla Wiolonczelistów (zbiór), która omawia podstawy codziennej rozgrzewki dla wiolonczelistów. 200-stronicowa książka Piękno Skali powstała dzięki grantowi badawczemu z Królewskiej Akademii Muzycznej (oprócz standardowych skali książka zawiera rozdziały na temat jak ćwiczyć skale, jak również szeroki wybór dodatkowych skal, np. skali bluesowych). Obecnie w toku prac wiolonczelisty jest zbiór etiud zatytułowany Dziedzictwo.

made by Kebeth Studio